Dobre relacje z klientami – jak je budować i dlaczego warto?

Nic tak nie usprawnia pracy organizacji, jak dobre stosunki z klientami. Kontrakty i współpraca, których podłożem i podstawą są bardzo dobre relacje między firmami skutkują wzorową komunikacją, ogromnymi zyskami po obu stronach i brakiem większych konfliktów. Warto pamiętać, że klient to także partner, czyli realna osoba i organizacja, a nie tylko źródło dochodu.

Dlaczego tak ważny jest dobry kontakt z klientem?

Wśród stale rosnącej konkurencji i coraz wyższych oczekiwań stawianych przez klientów, poziom obsługi może być kluczowym kryterium wyboru naszej usługi. Dlatego tak ważne jest budowanie pozytywnej relacji już od samego początku, niezależnie od tego, czy nasz kontakt zaczyna się od maila, rozmowy telefonicznej, czy spotkania. Oczywiście nie istnieje scenariusz idealnego kontaktu, ale warto wiedzieć, co może pomóc, a co przekreśli nasze szanse na zawiązanie bliższej i długotrwałej relacji biznesowej z Klientem.

Początki bywają trudne – pierwszy kontakt z potencjalnym Klientem

W przypadku komunikacji mailowej staraj się używać grzecznościowych zwrotów personalnych. Jeśli zaczniesz wiadomość od słów ‘Szanowny Panie Krzysztofie’, adresat poczuje się potraktowany w sposób indywidualny, a Twoja oferta nie wyląduje w koszu razem z resztą newsletterów i internetowego SPAM-u.

Wszyscy mamy dość nękających nas nieprofesjonalnych telefonów z propozycjami współpracy, czy dotyczących zwykłego przedłużenia umowy na abonament komórkowy. Ten rodzaj ofertowania zdaje się być niestety nachalny i rzadko przynosi zamierzone rezultaty. Może warto przesłać naszą ofertę w sposób mailowy, a dopiero później skontaktować się z klientem w sposób telefoniczny pytając o zaprezentowane przez nas materiały.

Spotkanie – ta forma łączy w sobie wszystko, czego handlowiec mógł nauczyć się przez lata swojej pracy. Dobrze przygotowana oferta, perfekcyjnie dobrany strój biznesowy i odpowiednie nastawienie mogą zagwarantować Ci sukces i zapoczątkować długą relację z Klientem. Pamiętaj, że Klient nie może odczuć choć nuty dyskomfortu i musi czuć Twoje zaangażowanie. Pokaż mu, że jest wyjątkowy oraz, że Wasza współpraca może przynieść oczekiwane przez niego rezultaty (oczywiście nie możesz obiecać mu przysłowiowych ‘gruszek na wierzbie’, a nawet powinieneś spróbować wyjaśnić, dlaczego coś można zrobić inaczej i jak właśnie Ty możesz mu w tym pomóc).

Zawarcie umowy i co dalej?

Każdą znajomość trzeba pielęgnować, a o tę biznesową należy dbać w sposób nadzwyczajny. Staraj się rozumieć potrzeby Klienta, wychodzić z inicjatywą, ale nie skupiaj się tylko i wyłącznie na Waszym kontrakcie. Warto przypomnieć Klientowi o swoim istnieniu zapraszając go na lunch w celu przedyskutowania nowych ofert i opcji współpracy, ale także odbiec trochę od tematów czysto biznesowych.

Jak już wcześniej wspominałem, staraj się traktować Klienta w sposób partnerski, a nie tylko, jak źródło dochodu. Spraw, aby czuł zaufanie do Ciebie i organizacji, którą reprezentujesz oraz czuł swoją wyjątkowość i Twoje ciągłe zainteresowanie. Indywidualne podejście i traktowanie to klucz do idealnej współpracy.

Nawet jeśli Twoje kontakty z Klientem nie są zbyt częste staraj się czasami o sobie przypomnieć. Co jakiś czas staraj się wysłać krótkiego, nienachalnego maila z zapytaniem o aktualne potrzeby czy opinię o dotychczasowej współpracy. Takie zabiegi pozwolą na utrzymanie kontaktu nawet po zamknięciu zlecenia, czy zakończeniu kontraktu. Przy okazji świąt warto jest również pomyśleć o przesłaniu Klientowi kartki z życzeniami, czy małego upominku. Jest to miły akcent, który pozwoli nam zapisać się w pamięci adresata takiej przesyłki.

Podsumowując…

Bardzo ważny jest zarówno pierwszy kontakt z Klientem, jak i cała otoczka późniejszej współpracy. Należy utrzymywać dobre relacje, oparte na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu, tak, by kontakty biznesowe były przyjemnością dla obu ze stron, a nie tylko przykrym obowiązkiem.

Korzystając z okazji, chciałbym życzyć wszystkim naszym Klientom, ale i nam, aby nasza współpraca zawsze przebiegała w sposób miły, bezkonfliktowy, a przede wszystkim owocowała wieloma udanymi projektami.

Bez kategorii