Efektywne spotkania biznesowe

W dzisiejszym świecie biznesu spotkania bezpośrednie często zastępowane są mailową korespondencją, tele- lub wideokonferencjami. Oczywiście jest to sposób na zaoszczędzenie tak cennego dzisiaj czasu i ogromne ułatwienie zwłaszcza, jeśli nasz rozmówca znajduje się na drugim końcu kraju. Jednak kwestią, którą bardzo trudno podważyć są bezpośrednie spotkania biznesowe i efekty, które przynoszą.

Zwolennicy załatwiania spraw biznesowych zdalnie zapewne zwrócą uwagę na oszczędność czasu – podczas telekonferencji rzadziej korzysta się z przeprowadzania powerpointowych prezentacji czy przedstawiania rozwlekłych raportów. Skupiają się głównie na szybkim przedstawieniu najważniejszych tematów rozmowy i doprowadzenia jej do oczekiwanego finału. Jest to rozwiązanie, nie można temu zaprzeczyć, ale spotkania bezpośrednie należy rozpatrywać w odniesieniu do różnych branży.

Na pewno branża HR jest dość specyficzna, a spotkania są jej nieodłącznym elementem. Tylko one przynoszą największy i najbardziej oczekiwany efekt i są sposobem na uniknięcie niedoprecyzowania przekazywanych informacji, a przede wszystkim dają jedną z najlepszych możliwości ich dokładnego przekazania.

Należy zacząć od spotkań z klientami, dla których będzie realizowany projekt. Sama propozycja takiego spotkania jest wyrazem profesjonalnego podejścia – pokazuje naszemu partnerowi biznesowemu, że zależy nam na jego lepszym poznaniu. Daje również możliwość zaprezentowania firmy, którą reprezentujemy, przedstawienia krótko dotychczasowych osiągnięć oraz pokazaniu jak przebiega współpraca, często przy wykorzystaniu konkretnych przykładów. Jest to bardzo ważne, szczególnie jeśli chodzi o działania HRowe – rekruter to osoba, która „dotyka” bezpośrednio wewnętrznych struktur firmy związanych z pracownikami. Dlatego tak ważne jest wypracowanie obustronnego zaufania.

Kolejna istotna kwestia związana ze spotkaniami to możliwość dokładnego poznania potrzeb i oczekiwań naszego klienta. Przy rekrutacji jest to ważne, bo tylko dzięki uzyskanym najdrobniejszym szczegółom rekruter może jak najlepiej wyszukiwać odpowiednich kandydatów i mieć pełne podstawy do przeprowadzania ich selekcji. Dopytywanie, doprecyzowywanie jak mają wyglądać działania to również bardzo ważne elementy rozmów.

Rekrutacje są nierozerwalnie związane oczywiście ze spotkaniami z kandydatami. Bezpośrednia rozmowa jest zapewne najlepszym i najbardziej efektywnym sposobem na uzyskanie jak najdokładniejszych informacji od kandydata. Poznajemy jego zachowanie, jak reaguje na stresujące sytuacje, możemy przekazać mu istotne wskazówki. Pokazują też, że rekruter nie jest osobą, której należy się bać, choć często tak właśnie jest odbierany

Przyglądając się kwestii efektywności spotkań można z pewnością stwierdzić, że efektywność jednych wynika z drugich – jeśli podczas rozmowy z klientem dokładnie poznamy jego potrzeby i oczekiwania, rozmowa z potencjalnym kandydatem i uzyskanie najważniejszych informacji będzie tylko formalnością.

Tak czy inaczej, zarówno przy jednych, jak i przy drugich spotkaniach obowiązuje kilka zasad, bez których nie przyniosą one oczekiwanego efektu. Chodzi o dobre przygotowanie się. Przed spotkaniem należy jak najwięcej dowiedzieć się o kliencie, zasięgnąć informacji o jego firmie – znacznie ułatwi to rozmowę i jest podstawą do kolejnego kroku, a mianowicie przygotowania niezbędnych pytań dotyczących stanowiska (jeśli wstępnie wiemy, kogo firma będzie poszukiwać). Posłużą one później do odpytywania kandydatów Dobre przygotowanie pokazuje także profesjonalne i poważne podejście do klienta.

Kwestie wymienione powyżej można nazwać bardziej technicznymi. Jednak ogromnie ważne jest nasze zachowanie podczas spotkania. Nie można zapomnieć o zachowaniu spokoju i pewności siebie – wiemy po co przychodzimy, co chcemy uzyskać, jaki ma być najlepszy dla obu stron efekt. W końcu jesteśmy ekspertami w swoim fachu

News