Troll, Spamer i Hejter – słów kilka o internetowej waśni

Tuż obok nas, a w zasadzie naprzeciwko nas istnieje sobie świat zwany Internetem. Standardowo posiadamy do niego wgląd przez osiem godzin dziennie będąc w pracy – a czasem i sporo więcej, gdy jesteśmy non stop online. Cóż takiego ma w sobie, że tak nas do niego ciągnie i spędzamy w nim tyle czasu? Świat ten kryje w sobie wiele informacji dotyczących naszego życia, związanych z nim problemów, a także radosnej twórczości nas samych. Tak, nas samych – to my jesteśmy jego mieszkańcami, a w zasadzie „userami”. Każdy z nas posiada w nim własne „parcele” – między innymi chmury z przechowywanymi danymi czy też profile na licznych forach i portalach społecznościowych. Niczym mityczne cerbery strzegą ich nasze nicki, loginy, hasła, firewalle, antywirusy czy nasz dostawca Internetu.:)

W świecie tym możemy przyjąć wiele ról, postaci, avatarów. Na jednym forum możemy być potulni jak owieczki, z pasją wypowiadać się o zainteresowaniach, a na innych „wylewać” niezadowolenie z przeżytego dnia czy też zwyczajnie denerwować innych „dla zasady” „żeby nie było nudno” na forum.

I właśnie między innymi na forach najczęściej możemy spotkać takie osobistości jak Troll, Spamer czy Hejter. Kim oni są? Czy pomagają innym?

W pierwszej kolejności poruszymy osobistość Trolla. Jak wygląda osobnik takiego gatunku? Pewnie jest wielki, wkurzający, o paskudnym wyglądzie i charakterze. Owszem, takie też można spotkać… lecz w Harrym Potterze czy innej książce z gatunku fantasy. internetowy troll to ktoś, kto lubi zarzucać przynętę upubliczniając często napastliwe, kontrowersyjne i zazwyczaj nieprawdziwe informacje na temat innych użytkowników – osób prywatnych lub też całych instytucji – mając na celu ośmieszenie ich lub obrażenie.

Z trollingiem możemy spotkać się również w branży HR. Szukając informacji o naszym nowym kliencie, często trafiamy na fora z opiniami o pracodawcach. Ich autorzy mogą chwalić sobie pracę w danym miejscu, nie zachęcać do niej – gdy pracodawca faktycznie nie dba o pracowników – lub wręcz oczerniać, gdy niezadowoleni obecni lub byli pracownicy chcą się publicznie „zemścić” robiąc tzw. czarny PR firmie. Właśnie w tym ostatnim przypadku mamy do czynienia z Trollami. Najczęściej poruszają oni kwestie: wynagrodzeń, kadry zarządzającej, samego miejsca pracy, benefitów (a raczej ich braku) czy też samego prowadzenia biznesu. Trolle dzięki temu mają pełne pole do popisu i zrealizowania własnych nikczemnych pragnień.

Kolejną postacią, którą często możemy spotkać razem z Trollem w duecie, jest Hejter, który ma za zadanie „hejtować” wszystko, co mu się nie spodoba, z racji odmiennego zdania lub „dla zasady”, aby komuś dokuczyć. Hejter posługuje się napastliwym językiem i mową nienawiści, krytykując rzeczy lub osoby, które udzielają się publicznie.

Najczęściej Hejtera w branży HR możemy spotkać pod ogłoszeniami, które rekruterzy zamieszczają na portalach społecznościowych. Komentują oni:

  • wynagrodzenie (brak/za niskie/zbyt duża rozpiętość kwot),

  • wymagania (zazwyczaj nie rozróżniając „wymagamy” od „mile widziane”),

  • formy współpracy (tylko umowa o pracę – ale skostniały klient; tylko B2B – pewnie szukają na projekt a potem podziękują)

  • korzyści, jakie klient oferuje przyszłym pracownikom (co mi po szkoleniach, owocach, ekspresie do super kawy – skoro nie ma home office’a?).

Powodów do hejtowania zawsze znajdzie się sporo, wystarczy tylko chcieć.

Pozostał nam do omówienia Spamer. Któż to taki? Programiści pewnie powiedzieliby, że to rekruter wrzucający oferty na fora tematyczne lub wysyłający wiadomości z ofertami pracy. A kim tak naprawdę jest Spamer? Spamerami są ci, którzy przesyłają dane/maile/oferty w ilości hurtowej i „zaśmiecają” skrzynki mailowe czy też serwery. Potocznie spamerami w świecie gamingowym, na forach lub portalach nazywamy osoby, które piszą wiadomości/ komunikaty nic niewnoszące do aktualnie poruszanego tematu. Przykładowo jeśli rekruter zamieści informację, że szuka takiej a takiej osoby na forum nieprzeznaczonym do publikowania ofert pracy może zostać okrzyknięty spamerem przez forumowiczów i dostać „bana” (zawieszenie w określonym czasie możliwości korzystania z portalu/forum/gry) lub wręcz zostać usuniętym z grupy. Dlatego też jeśli nie chcemy, drodzy rekruterzy, zostać spamerami – lepiej czytajmy regulaminy grup / forów, w których mamy zamiar zamieścić nasze ogłoszenia.

Pozostało już tylko odpowiedzieć na pytanie czy nasi drodzy Trolle, Spamerzy i Hejterzy mogą nam w jakiś sposób pomóc w prowadzonych rekrutacjach. W pierwszej chwili pomyślimy – „a gdzie tam! Tylko szumu niepotrzebnego narobią”. Jednak nic bardziej mylnego. Każdy komentarz pod ogłoszeniem, bez względu na to czy jest pozytywny czy negatywny, podbija nasz post. Dzięki temu dociera on do większej liczby odbiorców, a tym samym zwiększa pulę chętnych kandydatów. Oczywiście milej nam będzie czytać pozytywne uwagi, ale przygotujmy się również na negatywne. Prawda jest taka, że zainteresowani naszą ofertą będą się z nami kontaktowali bez względu na opublikowane negatywne komentarze (zawsze przecież możemy je usunąć lub odznaczyć możliwość komentowania postu). Powodzenia w rekrutacjach! 🙂

News